Sağlık

Hurmanın faydaları nelerdir, hangi hastalıklara uygundur? Hurmayı aç karnına yemek…

Hurma ağacının üzerinde yetişen koyu kahverengi, tatlı bir meyve olan hurma, çoğunlukla sıcak ve kurak iklimlerde yetişir. Hurmanın en bilinen faydaları; yüksek besin değeri, antioksidan etkisi ve normal doğumu kolaylaştırmasıdır.

Kurutulmuş veya taze meyve olarak tüketilebilen bu meyve genellikle kurutulduktan sonra tercih edilmektedir. Kurutulduktan sonra besin değeri artan hurma, vitamin ve mineral açısından da oldukça güçlüdür. Hurmanın faydaları nelerdir, sabahları hurma yemek faydalı mıdır, hurmanın hangi hastalıklara iyi geldiği ve hangi tür hurmanın en iyi olduğu sorularının cevapları şöyledir.

Hurma TÜKETMENİN FAYDALARI NELERDİR?

BESLEYİCİ

Hurma, özellikle kurutulmuş olarak tüketildiğinde besin değeri yüksektir. Kalorisi yüksek olan hurma aynı zamanda tüketildiğinde tokluk hissini de verir. Hurmanın bir porsiyonu (ortalama 100 gram) kalori, karbonhidrat, potasyum, protein, demir, bakır, magnezyum, manganez ve B6 vitamini gibi vitamin ve mineralleri içerir. 1 öğün besin ihtiyacı karşılanabilir.

LİF KAYNAĞI

Yüksek lif içeren bir meyve olan hurma, bağırsak hareketlerini hızlandırarak kabızlık için yeterli olabiliyor. Lif ayrıca sindirim sistemine de fayda sağlayabilir ve özellikle yemekten sonra yükselen kan şekerini dengeleyebilir.

ANTİOKSİDAN ETKİ

Hurma bir antioksidan olarak vücudu zararlı bakteri ve hastalıklara karşı korur. Flavonoidler, karotenoidler ve fenolik asit olarak bilinen 3 farklı antioksidan içerir; Kalp hastalığı, Alzheimer, diyabet, mide ülseri ve bazı kanser türleri gibi kronik hastalıkların ortaya çıkmasını önleyebilir.


BEYİN SAĞLIĞI

Düzenli olarak hurma tüketmek beyin fonksiyonlarına katkı sağlar. Hurma beyinde plak oluşturabilen zararlı proteinlerin etkisini azaltabilir. Zararlı proteinler zamanla beyin hücrelerinin ölümüne neden olarak Alzheimer başta olmak üzere diğer beyin-sinir hastalıklarına yol açabilir. Bu nedenle düzenli olarak hurma tüketmek beyin fonksiyonlarını güçlendirebilir ve beyni etkileyen çeşitli hastalıkların önlenmesini sağlayabilir.

KALP SAĞLIĞI

İçerdiği yüksek potasyum sayesinde kalp sağlığının korunmasına katkı sağlayabilir. Kalp sağlığı için gerekli elektrolit olan potasyumu sağlayabilir, kolesterol seviyelerini kontrol altında tutabilir ve kalp krizi riskini azaltabilir.

KEMİK GÜÇLENDİRİCİ

Hurmada bulunan kalsiyum, magnezyum ve fosfor gibi mineraller kemik sağlığı açısından oldukça önemlidir. Bu mineraller aynı zamanda vücudu osteoporoz ve diğer kemik hastalıklarına karşı da güçlü tutabilir. Hurmanın bu özelliğinden dolayı orta yaşlı ve yaşlı bireylerin düzenli olarak hurmayı tüketmesi faydalı olabilir.

KANSIZLIK TEDAVİSİ

Yüksek miktarda demir içerdiğinden kansızlığın önlenmesine ve vücudun demir depolarının korunmasına katkı sağlayabilir. Kansızlık hastalarının tedavisinin yanı sıra demir içeriğini arttırmak, dolayısıyla vücudun güç düzeyini arttırmak için de kullanılabilir.

ANTİ ALERJİK

Organik kükürt alerji hastalıklarının tedavisinde kullanılan bir elementtir. Gıdalarda az bulunan kükürt, hurmanın içinde doğal olarak bulunmaktadır. Hurma, özellikle mevsimsel alerjisi olanlarda semptomları en aza indirmeye yardımcı olabilir.

DOĞUMU KOLAYLAŞTIRIR

Hurma hamileliğin son haftalarında tüketilirse vücudu normal doğum sürecine hazırlayabilir ve erken doğumun önüne geçebilir. Yapılan bilimsel araştırmalara göre hurma yiyen hamile kadınların, hurma yemeyenlere göre normal doğum sırasında kasılmaların daha kısa sürdüğü ve daha az ağrı yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Hurma yiyen hamile kadınlar da doğum sırasında daha güçlü olurlar ve bu süreci daha kolay atlatırlar.

EN İYİ TARİH HANGİ TARİH? TÜRLERİ NELERDİR?

Her yıl elde edilen mahsul; talep, ürünün menşei ve kalitesi gibi birçok parametreye bağlıdır. Acve, sınırlı bir alanda yetişmesi ve talebin fazla olması nedeniyle en değerli hurma çeşididir. Daha sonra medjül çeşitleri ve diğer Medine hurması çeşitleri gelir. Taze hurmanın korunması ve taşınması zordur. Bu nedenle sınırlı miktarlarda ve çoğunlukla sonbahar aylarında ithal edilmektedir. İran, Tunus ve Cezayir hurması en ucuz çeşitler olarak biliniyor.

TARİH TÜRLERİ

  • Bağdat Tarihi

  • Medine Tarihi

  • Fars Tarihi

  • Acwa Tarihi

  • Kudüs Tarihi

  • Tunus Tarihi

  • Sukkari Tarihi

  • Şeker Tarihi

  • Berni Tarihi

  • Şelebi Tarihi

  • Cennet – Trabzon Hurması



Bağdat Tarihi

Bağdat hurması, hurma çeşitlerinin isimleri arasında sıklıkla bahsedilen bir hurmadır. Rengi açık sarıdır. Parlak bir görünüme sahip olup şekli diğer hurmalara göre biraz daha kısa ve yuvarlaktır. Çöl güneşi sayesinde olgunlaşan Bağdat hurması, Irak ve çevresinde yetişiyor.

 



Medine Tarihi

Atıştırmalık hurmalar arasında yerini alan Medine hurması, küçük ve zarif bir görünüme sahiptir. Açık renkli Medine hurması üzerinde yer yer küçük lekeler görülüyor. Bu noktalar Medine hurmasının eşsiz özelliğidir. Medine hurması sizi uzun süre tok tutma özelliğine sahiptir. Bu nedenle diyet yapanlar ve sık sık açlık hisseden kişiler için atıştırmalık olarak tercih edilebilir.



Fars Tarihi

Ülkemizde sıklıkla tüketilen İran hurmasının kabuğu oldukça incedir. İri hurma çeşitlerinin ortasında yer alır ve boyu ortalama 2,5 – 4,5 cm arasında değişir. Siyah hurma çeşitleri arasında yer alan İran hurması hem rengi hem de büyüklüğü ile dikkat çeken bir hurma çeşididir.

 



Acwa Tarihi

Acve tarihi Peygamber tarihi olarak bilinmektedir. Hacca gidenlerin, döndüklerinde sevdiklerine hediye olarak getirdikleri bir hurma çeşididir. Kuru üzüm veya erik sanılan Acwa hurması oldukça küçüktür. Rivayetlere göre Acva hurmasının tüm hurma çeşitleri arasında özel bir yeri vardır çünkü Peygamber Efendimiz’in diktiği hurma ağacı Acva hurmasıdır.

 



Kudüs Tarihi

Kudüs hurması yumuşak ve parlak dokuya sahip bir hurmadır. Bu hurma türü çeşitli tatlıların yapımında tercih edilmektedir. Kolayca ezilip ezilebilen Kudüs hurması, tatlı aromasıyla eklendiği tariflere farklı bir tat katıyor.

 



Tunus Tarihi

Tunus hurması hafif buruşuk dokulu, açık sarı renkli bir hurmadır. Hurma tezgâhlarında açık rengiyle dikkat çeker. Potasyum içeriği yüksek olan Tunus hurması, kısa sürede yüksek mukavemet sağlama özelliğine sahiptir.

 



Sukkari Tarihi

Taze hurma çeşitleri arasında yerini alan Sukkari hurması, yüksek şeker içeriğiyle biliniyor. İnce kabuklu, açık renkli ve yumuşak dokulu bir hurmadır. Riyad civarında yetişen Sukkari hurması, şeker oranı yüksek olduğundan ölçülü tüketilmelidir.

 



Sugay Hurma

Büyük hurma çeşitleri arasında sayılan bu hurmanın rengi sarı ve beyazdır. Sindirim sistemini güçlendirmede ve korumada başarılı olan sugay hurması kalın ve etlidir. Diğer hurmalara göre daha az şeker içerdiğinden şeker hastalarına da tavsiye edilir.

 



Berni Tarihi

Berni hurması birçok insanın beslenmesine uygundur. Lif içeriği yüksek olan Berni hurması emziren annelerin süt kalitesini arttırır. Berni hurması açık sarı renkte, ince kabuklu bir hurmadır. Ara öğünlerde birkaç parça tüketerek bağırsaklarınızı ve midenizi koruyabilirsiniz.

 



Şelebi Hurma

Şelebi hurması Medine ve çevresinde yaygın olarak yetişmektedir. Kansızlık sorununuz varsa bol miktarda çelebi hurması tüketebilirsiniz. Şelebi hurması ince kabuklu ve hoş kokuludur. Kan yapıcı özelliğinden dolayı birçok kişi tarafından severek tüketilmektedir.

 



Cennet Hurması / Trabzon Hurması

Bu hurma Türkiye’de yetişen hurma çeşitleri listesinde yer almaktadır. Şu ana kadar anlattığımız tarihlerden renk ve görünüş itibariyle farklılık göstermektedir. Akdeniz ikliminin hissedildiği topraklarda yetişen hurma kanı iyileştirir ve bağırsakları temizler. Taze ve kurutulmuş olarak tüketilen hurma, domates büyüklüğünde olup portakal rengindedir. A vitamini ve birçok mineral açısından zengin olan bu hurmayı ölçülü tüketmeniz tavsiye edilir.

TARİHLERİN ZARARLARI

  • Şeker içeriği yüksek bir meyve olduğundan şeker hastalarının tüketirken dikkatli olması gerekir.

  • İçerdiği şeker içeriği nedeniyle kilo sorunu yaşayanların dikkatli olması tavsiye edilir.

  • Bazı tüketicilerin fazla yemek yemesi sonucu göz ağrısı ve baş ağrısı yaşadıkları gözlemlenmiştir.

  • Aşırı tüketimin yol açabileceği bir diğer sorun ise dalağa zarar verme ihtimalidir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu